İstanbul’da son günlerde trafik yoğunluğundaki artış dikkat çekiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) trafik yoğunluğu haritasına göre hafta içi akşam iş çıkış saatlerinde trafik yoğunluğu yüzde 75’leri gösteriyor.
İBB yetkililerinden alınan trafik yoğunluğu istatistiklerine göre Ağustos ayında hafta içi 07:00-09:00 saatleri arasında yüzde 37 olarak ölçülen trafik yoğunluğu, Eylül ayında yüzde 49, Ekim ayında yüzde 54 ve Kasım ayında yüzde 56 ortalamasıyla ölçüldü. Akşam iş çıkış saatlerinde yapılan ölçümlerde ise, trafik yoğunluğu Ağustos ayında yüzde 59, Eylül ayında yüzde 64, Ekim ayında yüzde 69 ve Kasım ayında yüzde 75 ortalamasına yükseldiği öğrenildi.
Uzmanlar ise trafik yoğunluğundaki yükselişin toplu ulaşımdaki yetersizlikten ve pandemi döneminde başlayan özel araç kullanma alışkanlıklarının devam etmesinden kaynaklandığını söylüyor.
İSTANBUL TRAFİK KONU OLUNCA ZİRVEDE
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, Uluslararası navigasyon şirketleri trafik sıkışıklığı konusunda İstanbul’u dünyada ki en büyük 15 metropol arasında 1’inci şehir olarak gösteriyor. Bu da 30 dakikalık sabah pik saatinde evimizden işimize veya okula giderken en az 30 dakika daha koyuyor ve dönüşte de aynı şekilde. Yani 1 saatlik bir yolculuk için 1 saat daha ilave yolculuk yapıyoruz. Daha somut söylemek gerekirse ticari hızımız 10 kilometre saatin altına düşüyor. 10 kilometrenin altına düştüğü zaman bu katlanılabilir bir durum değil. Bu vatandaşı oldukça önemli ölçüde rahatsız ediyor. Fazladan yakıt yakıyoruz, fazladan havayı kirletiyoruz. Sonuç itibari ile buna mutlak suretle çözüm bulunması lazım” diye konuştu.
DENİZ ULAŞIMI BU ÇİLEYİ HAFİFLETEBİLİR
Mustafa Ilıcalı, “İstanbul’da yaklaşık olarak 33 milyon toplam yolculuk var. 9-10 milyonunu toplu ulaşım dediğimiz lastik tekerlekliler, Marmaray, metro gibi onun haricinde özel araçlar, ticari taksiler, minibüsler. Ve yaya yolculuklarda toplam yolculuğun içerisinde yaklaşık yüzde 30, bunu da anketlerden anlıyoruz. Yolculuklara baktığımız zaman İstanbul’da yaklaşık 8-9 milyon yolculukta en fazla denizin payı 150 bin. Yani bu yüzde 1-2 mertebesinde. Demek ki deniz ulaşımının payını arttırmamız lazım. Yollar da ki asıl trafiğin nedeni 1 veya en fazla 2 yolculu otomobiller yolda yüzde 85 yer işgal ediyor. Dolayısıyla bu şehrin çok kötüye giden durumuna dur diyecek radikal kısa, orta ve uzun vadeli projelere ihtiyaç var” dedi.
O İLÇELER BELLİ OLDU
İstanbul’da GSM operatörleri vasıtasıyla yapılan 150 kişilik anketten bahseden Mustafa Ilıcalı, “İstanbul’un en fazla trafik üreten ve çeken 10 ilçesini tespit ettik.
Bu arada üreten ve çeken trafikte ortak noktalar da var. Beşiktaş, Şişli, Kadıköy, Ataköy gibi tarihi yarım ada civarında ki 15 ilçe en fazla trafiği üreten yerler.
Önlemler hiç değilse bu bölgelerde alınsa, bir şerit toplu ulaşıma, ticari taksilere ayrılsa, burada ki kavşaklar en yüksek teknolojili akıllı kavşaklara dönüştürülse, geometrik düzenlemeler yapılsa, deniz sistemini arttıracak yolcuyu denize çekecek diğer sistemlerle entegre edecek sistemler yapılsa trafik çok önemli ölçüde rahatlayacak. Hem bunları yapmıyoruz, hem de İstanbul’da her geçen gün nüfus artışı var, talepler artıyor. Daha da kötüye gidiyor” ifadelerini kullandı.